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August 7, 2019

While Mediterranean landscapes have long been interpreted in European art through different artistic styles, Nordic landscapes were mainly represented by the Romantic movement. Since then, the aesthetic qualities of Nordic landscape representations have emphasized the way that contemporary examples are connected to classical landscapes: the classification of a beautiful aesthetic and the concept of the sublime will be connected to the irregular and impressive Nordic landscapes, and the aesthetic qualities will question the spectator himself. This is because, from an anthropological angle, landscape representation becomes a means of self-interpretation, and this characteristic is expressed by...

July 27, 2019

Millennia it slept.           

Still, dark, cold.           

Under a taut white skin,           

Smooth and thin in places -           

Thick, tough, ridged in others.          

Aeons of silence.           

No breath of wind could reach it.           

No shaft of sun.           

It waited.            

Aglow in ghostly half-light half of each year,                  

Then suspended in months of polar night.     

Waiting. 

Whi...

July 18, 2019

Qu’est-ce que « le nord véritable » ? Stricto sensu, ce n’est pas un lieu mais un point cardinal, une direction dans l’espace. Les scientifiques posent cependant qu’il existe deux Nord, l’un magnétique et errant, l’autre géographique. Ce Nord géographique est encore distingué entre le nord à la lettre n minuscule et majuscule, respectivement pour l’orientation et pour le toponyme. Il existe alors autant de nord qu’il existe de lieux parce qu’il dépend toujours d’où l’on se place. Cette multiplicité des Nord peut nous faire « perdre le Nord ». Pour le retrouver, nous emprunterons le sentier guidé par l’étoile polaire des représentations géographiques et des lieux-images[1] depuis so...

July 12, 2019

She steps out onto the ice in her tall winter stockings and sleek dark boots. For most of the year she goes unnoticed, almost prudish in how little attention she conjures in her earthy red coat and muddy leggings. But now, against the backdrop of this snow-white wonderland, she is radiant and impossible to ignore. The moon is transfixed by her beauty and shines its torchlight to illuminate the heart-shaped marking on her chest. Along her back, the tips of her thick auburn fur and fluffy silver peak on her tail sparkle with crystalized snowflake appliqué. It's not the best time for her to be so visible; she is desperately hungry and will quickly deplete her energy reservoirs if she cannot soo...

July 10, 2019

Si l’historiographie gréco-latine ne fait pas toujours grand cas du nord géographique et de ses représentations au sein des mentalités romaines, certains auteurs y consacrent en partie leurs travaux. Les Romains ignoraient tout de l’existence des espaces nordiques nord-américain et sibérien, et à peine connaissaient-ils la Scandinavie ; c’est la Germanie qui incarnait à cette époque l’idée du Nord véritable. Celle-ci correspondait alors à l’actuelle Allemagne, aux Pays-Bas, au sud de la Scandinavie ainsi qu’à une partie non négligeable de l’Europe centrale (Poidevin et Schirmann 17). Tacite, historien romain et latin, est l’une des sources majeures concernant la Germanie. Son traité consacré...

July 4, 2019

At mile 124 on the Little Bear      

outbound from Cochrane      

or inbound from Moosonee      

our train mutates,       

expands,                                

dwarfing the black spruce,      

rising above them,                     

our vision stretching over the flattened land     

until our stature challenges    

the ridge of trees in the distant west      

(or east).                         

Now the b...

J’adore les photographies d’Esther Berelowitsch. Photographe française, elle réside de manière permanente depuis quatre ans non loin d’Inari, en Finlande, bien loin au-dessus du cercle polaire. Je me suis donné pour mission de conter les visages photographiés comme s’il s’agissait de paysages. Et pourquoi ne figurerait-il pas derrière chacun de ces humains l’emblème d’un temps ou d’une parcelle d’espace ? J’ai cherché dans les traits et les attitudes un phénomène météorologique, j’ai cherché dans la représentation de chaque individu les pierres, le ciel, la neige, les formes des nuages, l’incarnation d’une plante ou d’un animal. Les lecteurs/spectateurs, au cœur de cet échange libre, dessine...

June 12, 2019

The following is a guided meditation intended to help you rekindle your childhood curiosities about the natural world, and to rewild your soul by drawing you closer to the forest, one breath at a time. To take part in this meditative practice, it is suggested that you begin by distancing yourself from as many distractions as possible. Find a safe place of quiet where you can be left undisturbed for the next few minutes. Whenever your mind begins to wander, gently follow your breath, and allow it to guide you through the ether of thoughts towards the sanctuary of your own forest. This practice is also suitable to share with a partner and makes for a blissful group adventure. If at the end of...

June 6, 2019

This ice belongs to the bears    

and their moon-white    

land, their prints gathered    

into circles on the snow   

as they slow-dance to the stars    

in the Arctic sky.      

The guardian-keepers’ sky    

turning the crystal breath of the bears    

into pictographs of stars    

reflected on paths white    

with creation’s snow    

and luminescence gathered    

as angels, gathered

to descend the stairs of the sky

on their wings of snow,

their feathers soft as the fur of bears:

harmonizing every white

thing with the singing stars--

But now with the praying stars --

for melting seas have ga...

May 24, 2019

Depuis près de trente ans, interrogeant le statut de l’œuvre et la forme de l’exposition, l’artiste français Pierre Huyghe confronte et confond réalité et fiction. Son travail peut prendre la forme d’un journal (Anna Sanders, l’histoire d’un sentiment, 1997), d’un voyage (A Journey that Wasn’t, 2005), d’un calendrier (La Saison des fêtes, 2010) ou encore de la relecture du patrimoine cinématographique (Remake [vérification d'ersatz], 1994-1995), voire d'images virales circulant sur le web (Untitled [Human Mask], 2014). Le renversement ou la déconstruction des codes de représentation trouve souvent dans son œuvre une forme aboutie de concrétisation grâce à l'omniprésence de l'animal[1]. Convo...

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